Guide: Byta display på SGS

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av bakos, 12 okt 2010.

  1. bakos

    bakos Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ah, tråkigt!
    Min funkade utan problem även fast det var sprickor överallt. Touchen kunde vara lite tjurig precis på en spricka. Men annars gick den som vanligt

    Vill tacka alla för de fina orden. det uppskattas verkligen
     
  2. eXeem

    eXeem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S9+
    Platta:
    MediaPad M5 10.8
    Du som haft isär telefonen vet du om det är svårt att byta hötalarana fram och bak samt mikrofonen?

    Jag undrar för att jag jobbar i en gruva och de dammar ganska friskt så efter ett år brukar högtalare å sånt vara i behov av byte.
     
  3. Galaxy S

    Galaxy S Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 026
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Vore det inte bättre med en dammtålig jobbmobil istället? ;)
     
  4. bakos

    bakos Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    såhär på rak arm kan jag inte komma ihåg hur de sitter. Kan kolla igenom bilderna imorgon och se om jag hittar något som visar det
     
  5. Yooden

    Yooden Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, ny på forumet här och jag börjar med att tacka Bakos för guiden.
    Jag bytte just display på galaxyn och det gick bra.

    Den gick i backen för 2 veckor sen och jag beställde ny display från mobile brando. tog väl en o en halv vecka att få den från hong kong.

    Mer att tänka på vid bytet:

    - var försiktig om/när du flyttar på metallic-ramen (var tvungen att flytta ramen när jag skulle börja bända bort displayen), jag lyckades böja en liten pigg, och det blev en jäkla ful böjning i ramen när jag inte fick tillbaka den korrekt. Tog nästan en timme att hitta felet o få tillbaka ramen, den är för övrig jäkligt hållbar :)

    - limmet var inget problem för mig, det gick bra att "rulla" bort limresterna med tummen. Men var försiktig vid "tillbaka" och "extra"-knapparna. Ena sensorn följde med limmet för mig, så den lossnade något, men jag den fastnade som tur var igen utan att jag behövde limma mer.

    - var svettigt när jag testade skärmen första gången, helt svart. Berodde på att jag inte fått dit displaykabeln ordentligt... så få inte panik på en gång ifall skärmen inte kommer igång :)

    - när ni tar bort plasten som håller i elektroniken, håll koll på volym och knapplås-knapparna, dom är lösa och är lätta att tappa bort.

    Jag använde karlssons klister, tyckte konsistensen påminde mycket mot original-limmet, framtiden får väl visa hur bra bytet har lyckats.
     
  6. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 575
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Är skärmarna "orignal" amoled? Vad får man betala för en?

    /qsec
     
  7. Yooden

    Yooden Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Item Code :MLCDD010900
    Item :Samsung i9000 Galaxy S Replacement Super AMOLED Display with Touch Panel
    Option :
    Qty :1
    Price : US$63

    Shipping Fee : US$3
    Total Amount: US$66.00


    Så här ser det ut i mailet. Bra pris och amoled-skärm.
    Blev lite osäker när det inte står amoled nånstans på sjävla displayen.
    Men det är inge skillnad, telen känns som ny igen.
     
  8. Dikkie

    Dikkie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    590
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone
    Suveränt, denna tråd bör klistras! :)

    Lägg gärna till Yoodens tips i slutet av din guide bakos
     
  9. Yooden

    Yooden Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej igen, råkade visst snåla lite med limmet i ett hörn av displayen, den har rest sig en millimeter, påverkar inget dock, bara en liten irriterande detalj. Jag strök bara på lite lim med en tops, men man ska nog satsa på ett lite tjockare lager iaf, tror en millimeter. Tänkte inte på att fota, så hade man sett exakt hur mycket man satte.

    Sen har ljudet i plugsen blivit konstigt, men det kanske beror på nåt annat.
    Öppnade telen idag igen för att se om det var nåt fel och för att se om det gick att limma på mer, men jag såg inget (är inget elekronikproffs alls tyvärr)
    Nu får man söka igenom forumen igen. :D
     
  10. monster-inc

    monster-inc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej , jag tappade just min telefon i golvet så att skärmen sprack. Jävla tråkigt men det är ju i sådana här lägen som man gottar sig som tusan för att någon har lagt upp en grym guide! Tack. Ska försöka få tag på en skärm och göra samma operation. Kan också lägga upp lite bilder sen om det är någon som vill ha lite fler sådana!?
     
  11. monster-inc

    monster-inc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    En sak till, är det säkert att köpa över Ebay. Har aldrig gjort det förut men det var ju ganska billigt. Och om det står "säljaren kräver att du betalar med Paypal direkt", är det något konstigt? Det låter väl ganska vettigt?
    Och sist, Yooden, jag PMade dig :)
     
  12. monster-inc

    monster-inc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Okay, en till fråga. Överallt så står det att det är en LCD-skärm när man söker på Ebay. Är det en LCD jag köper eller är det en S-amoled? Borde jag bry mig?
     
  13. monster-inc

    monster-inc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

  14. obra1

    obra1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2009
    Inlägg:
    151
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Vad fick du för svar?
     
  15. monster-inc

    monster-inc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag frågade eller företaget. Jag orkade inte. Jag hoppas jag får en Samoled men om jag inte får det så är det inte hela världen. Jag har hellre en display som fungerar än en trasig.. :)
    Jag håller tummarna nu!
     
  16. obra1

    obra1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2009
    Inlägg:
    151
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det underlättar helt klart om man vill använda telefonen. :D

    Skriv gärna vad det blev för någon.
     
  17. JohanH

    JohanH Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Funderar på en sak när jag ser bilden med glaset borta men själva displayen kvar:
    Kan man inte bara limma dit ett nytt glas då?
    Borde vara mycket billigare då man slipper köpa ny display ...
     
  18. bakos

    bakos Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Dessa två är ihoplimmade och säljs inte separat samt att man kommer troligtvis att ha sönder skärmen när man delar på dom.
     
  19. monster-inc

    monster-inc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Johan H. Du kan inte separera dem. Oftast är det dessutom glaset hårdare än skärmen. Om du tittar på mina bilder sen så ser du att glaste på fronten är helt intakt men skärmen under är sprucken :P
    Dessutom så är digitizern fastlimmad strax under glaset så det går inte att göra som du tänkt...
     
  20. monster-inc

    monster-inc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Nu tänkte jag uppdatera lite. Mest för att jag själv är ganska sugen på att det ska hända lite saker nu. Beställde skärmen för en vecka sedan och väntar spänt på att den ska dyka upp. Under tiden så plockade jag isär min mobil :) Det var jättelätt! Här kommer lite bilder.

    [​IMG]
    Köpte denna för några år sedan på Clas Ohlsson. Har hjälpt mig flera gånger. Riktigt bra att ha om man gillar lite pill!

    [​IMG]
    Här ser man sprickorna i skärmen :(

    [​IMG]
    Här ser man en hel del. Alla de blå pilarna pekar på de fästen som håller fast en plastskal över kretskorten. Jag tog min minsta platta mejsel och förde ner den i de små hålen man såg. Titta nog så kommer ni se dem. Sedan vred jag lite på den platta sidan för att spänna upp det. Då ser den cromade listen runt skärmen helt deformerad ut. Men lugn, det är ingen fara. När man snäpper tillbaka (trycker till) plaststycket så kommer deformationerna också gå tillbaka... Sedan gick jag runt alla kanterna och snäppade upp så mycket det gick. Sedan var det bara att lyfta av plastskalet. Då dök resten upp. Den rosa pilen till höger pekar på en kontakt till batteriet tror jag. Den måste man lossa. Den andra rosa pilen pekar på kontakten till skärmen. Jag tror inte jag behövde lossa något mer än de två. Sedan kan man lossa hela kretskortet (inringat i gult).
    Längre än så har jag inte brytt mig att gå än. Nästa steg blir att plocka ur skärmen. Lär ju bli en hel del pilljobb om man ska tro på förste skribenten!
    Hoppas skärmen kommer snart :)