Tasker - "Mitt bästa tips-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 12 apr 2012.

  1. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Har fått förfrågan om att dela upp min gigantiska Tasker-tips-tråd i två delar, nämligen en Tips-tråd och en Hjälp-tråd.

    "Jag vill ha hjälp-tråden" hittar du här: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=25572

    Denna tråd ska alltså ENDAST fyllas med dina bästa tips på Profiler och Tasks.
    Frågor ang funktioner på tips är också tillåtet.

    Så kom igen och ös in tips på vad just Du har gjort!

    Och ni som redan bidragit med tips i den andra tråden: Kopiera dessa in i denna tråd med!
     
    Last edited: 12 apr 2012
    chraist gillar detta.
  2. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Jag börjar med en Task för att automatiskt öppna valfri SMS-app (I detta fall Handcent SMS) när du låser upp skärmen, om ett nytt SMS har kommit då såklart...

    1. Skapa en Context med Event och SMS Received. Sedan en Task: Variable -> Variable Set. Name: %SMS To: 1
    2. Skapa en Context med Event och Display Unlocked. Sedan en Task: Tasker -> Wait och värdet 15 sekunder. Skapa en Task till: Variable -> Variable Set. Name %SMS To 0, If %SMS = 1.
    3. Skapa en sista Context med Event och Display Unlocked. Skapa en Task, Load App, Handcent SMS If %SMS = 1

    Denna sätter alltså variabeln %SMS till 1 när du får ett SMS, och varje gång du låser upp skärmen så checkar Tasker av om variabeln är satt till 1 eller 0. Är den 1 så startas Handcent är den 0 så gör den ingenting. Är variabeln satt till 1 så väntar den även i 15 och sedan sätter tillbaka varibeln till 0.

    Fortsätt med era bästa Tasks!
     
    Last edited: 12 apr 2012
    AVR4000, vulfgar och herorich gillar detta.
  3. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Bra idè !

    Jag har gjort dessa då jag tycker dom fyller en funktion för mig

    1.När jag ansluter min telefon till mitt MW600 som sitter fast monterat i bilen

    Startar Spotify
    Mediavolymen ställs på max
    Samtalsljudet via BT ställs på max
    Skärmens ljusstyrka ökar


    2.När jag ansluter en laddare har jag valt screen on (som ett komplement till
    Spotify Tasken).

    3. När jag startar Maps har jag valt screen on

    4. När jag ansluter mitt VH700 Headset ställs samtalsljudet på en specifik nivå

    Inga avancerade Tasks men jag använder dom dagligen och dom underlättar
     
  4. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Ett bastips för att hitta profiler är också att kolla in den officiella sidan:
    http://tasker.wikidot.com/profile-index

    När jag sover (nattetid och telefonen på laddning) så sätter jag telefonen på laddning och uppdaterar gtalk:
    Bli medlem eller för att visa innehållet!
    Om någon ringer på natten så skickas ett sms att jag har telefonen på ljudlös:
    Bli medlem eller för att visa innehållet!
    Samma sak om någon skickar SMS:
    Bli medlem eller för att visa innehållet!
    Jag startar om telefonen varje natt, men innan dess uppdaterar jag GPS-data så att jag snabbare får fix när jag behöver:
    Bli medlem eller för att visa innehållet!
    När jag ser på film så krämar jag på ljusstyrkan på max så jag får ut det mesta av SAMOLED+-skärmen:
    Bli medlem eller för att visa innehållet!
    På jobbet så sätter jag ringsignalen på en diskret nivå och uppdaterar gtalk-status:
    Bli medlem eller för att visa innehållet!
    När jag pluggar in headset eller ansluter bt-headset så visar jag en mediameny med appar jag troligtvis vill använda (2 profiler):
    Bli medlem eller för att visa innehållet!
    Jag har upptäckt att många spel krämar ur batteriet i onödan så jag klockar ner telefonen när de körs (sparar en hel del batteri):
    Bli medlem eller för att visa innehållet!
    När plattan står i sin docka kvällstid så visar den bildspel. Det krävdes en popup för att väcka skärmen:
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    För att enkelt dela med dig av profiler - långtryck på den och välj export, spara som ett utkast på gmail och vips så har du tillgång från datorn.
    För att göra spoilers som jag gjort för att komprimera inlägget - välj avancerat när du skriver och välj spoiler längst upp eller skriv bara [ S P O I L E R ] och [ / S P O I L E R ]
    Kom ihåg: Frågor i andra tråden!
     
    Last edited: 12 apr 2012
    elpapo och bullemina gillar detta.
  5. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Här kommer mina bidrag! Jag ska uppdatera stöldskyddet om ett tag. Den profil som skyddar personliga appar kommer efter min uppdatering skicka användaren till hemskärmen och därefter visa ett fejkat force close-meddelande med hjälp av scenes.

    För att spara utrymme har jag lagt alla profiler i spoilers. Ovanför står vad som finns i. I spoilern finns en rubrik för varje profil/task och en kortare beskrivning av deras uppgifter. De som vill kan då göra en likande profil/task själva. För de som inte vet hur man gör eller inte orkar finns hela profilen/tasken i en annan spoiler. Där finns också en steg-för-steg-beskrivning av tasken så att man som nybörjare ska lära sig mer om hur Tasker fungerar.

    Använd hur ni vill på egen risk ;)

    Stöldskydd uppbyggt av fyra profiler
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Läs upp avsändaren av ett meddelande om hörlurarna är inkopplade
    Bli medlem eller för att visa innehållet!


    Visa info med enkelklick och uppdatera med dubbelklick och hur man hämtar info från en hemsida
    Bli medlem eller för att visa innehållet!


    Vidarebefodring av samtal och sms
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Natt
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Om ni har förslag på förbättringar eller inte förstår något är det bara att kommentera :)
     
    Last edited: 7 aug 2012
    BulKatho och rh82 gillar detta.
  6. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Lås telefonen genom att hålla handen eller svepa handen en bit ovanför telefonen.

    En mycket enkel profil som låser telefonen om proximitysensorn känner att något är i närheten av telefonen.

    Jag har valt att göra så att profilen bara aktiveras om man är i launchern, i mitt fall Nova, eller i Widgetlocker eftersom det skulle vara lite irriterande om telefonen låste sig om man höll på med något annat.

    Jag har en cooldown time på 7 sek för att förhindra att profilen aktiveras många gånger efter varandra, i fall det skulle bli något fel på sensorn av någon anledning. I så fall skulle man ju kunna förlora kontrollen av telefonen.
     
  7. look2

    look2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Har en task som när jag har hörlurar inkopplade säger namnet, eller nummret på den som ringer.
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Har även en task som ändrar ringvolym osv när jag är på jobbet.
     
    Last edited: 27 apr 2012
  8. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Grunderna i Tasker (del 1)


    När du har läst denna del finns en fortsättning som handlar om arrayer och loopar här: https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1554780#post1554780

    Jag har gjort en liten nybörjarguide för de som nyss har börjat använda Tasker eller för de som vill göra det. Är det något jag har glömt eller måste förklara bättre är det bara att skriva en kommentar så ska jag fixa :)

    Jag ska börja med att rekommendera Taskers inbyggda Userguide. Om det är något man undrar över när man gör något bör man i första hand kolla där. Det brukar oftast hjälpa. Userguide finns under Menyknapp - Info - Userguide. Jag rekommenderar också att ni laddar ned allt till telefonen så att den alltid finns tillgänglig, exempelvis under bilfärder i områden med dålig täckning.

    Vad är Tasker?

    Tasker är en app som låter dess användare automatisera sin enhet med hjälp av profiler och tasks. Du kanske vill att telefonen ska slå på wifi när du kommer hem? Vill du att telefonen ska slå på bluetooth och bli ljudlös när du är på jobbet eller skolan? Har du alltid velat ha möjligheten att låsa telefonen med hjälp av ett sms? I så fall är det Tasker du ska använda.

    Många tycker dock att Tasker är ett ganska avancerat program, vilket jag faktiskt håller med om. Det positiva med det är dock att när man väl har lärt sig kan göra nästan vad som helst med Tasker.

    Eftersom Tasker är så avancerat väljer många istället att använda liknande appar, t.ex. Locale och Setting Profiles. Jag ska erkänna att jag inte har provat någon av dem men en nackdel med Locale ska dock vara att användaren behöver plug-ins för att få Locale att göra det man vill. Om du vill ändra några inställningar när du befinner dig på en speciell plats, måste du ladda ned ett GPS-plug-in till Locale. Detta innebär att du kommer behöva ladda ned fler appar från Play Store och således måste du även bedöma om det är en app du kan lita på. I Tasker behöver man däremot sällan plug-ins. Tasker har otroligt många inbyggda funktioner och skulle man behöva ett plug-in funkar de som är gjorda för Locale även i Tasker. Kanske kan Tasker vara värt även om det är lite mer avancerat?

    En annan positiv sak som finns i Tasker som jag inte tror finns i någon annan likande app är möjligheten att använda sig av "Scenes". Man kan se en scene som en egen liten app. Jag har t.ex. gjort en egen låsskärm med hjälp av en scene som visas om jag väljer att låsa min telefon med ett sms. För att kunna använda telefonen måste man knappa in en PIN-kod.

    Jag kommer dock inte visa hur man använder scenes i det här inlägget då jag inte anser att det tillhör grunderna.

    Det finns en gratisprovversion av Tasker att ladda ned från utvecklarens hemsida: http://tasker.dinglisch.net/download.html

    Hur funkar Tasker?

    Tasker funkar på olika sätt beroende på vad du vill göra. Om du vill att något ska hända mellan två tidpunker eller när du befinner dig på en viss plats ska du använda dig av profiler och om du vill att något ska hända när du trycker på en genväg på hemskärmen ska du använda dig av tasks.

    Vad är en task?

    En task är det som körs när du trycker på en genväg på din hemskärm eller när en profil blir aktiv. Det är egentligen tasken som gör allt. Det är i tasken du som användare bestämmer vad som ska hända. T.ex. om wifi ska slås på eller om innehållet från ett sms ska läsas upp i hörlurarna. Dessa kallas för actions. En task kan självklart innehålla flera actions.

    Det finns två typer av actions - inställningar och "vanliga". Inställningar är markerade med kugghjul och vanliga med blixtar. Skillnaden mellan dessa är att inställningar återgår till vad de var innan en profil aktiverades. Säg att din ringvolym är 5. Du har en profil som ändrar volymen till 7. När profilen blir inaktiv igen, återgår volym automatiskt till 5. Detta händer inte med vanliga actions.

    [​IMG]

    En task kan vara anonym. En anonym task är en task som inte har ett namn och dyker därför inte upp i listan över tasks. Om du bara ska använda en task i en profil kan du låta den vara anonym, men om du vill använda exakt samma task i en annan profil eller task bör du ge den ett namn. På så vis behöver du bara ändra din task på ett ställe om du skulle vilja ändra något istället för att ändra den i kanske 3 profiler. Lite mer om anonyma tasks finns i exemplet en bit ned.

    Vad är profiler och contexts?

    En profil är baserad contexts och aktiveras när dess contexts är uppfyllda. När de är uppfyllda aktiveras profilens tillhörande task i vilken allt roligt händer. Tasken innehåller actions, t.ex. "Wifi on", "Vibrate", "Silent Mode On" o.s.v.

    I dagsläget finns det contexts som bygger på följande:

    - Applications. Med hjälp av dessa contexts kan du göra så att något händer när du kör en app eller ett spel i förgrunden. Kanske vill du kunna läsa nyheterna i lugn och ro i webbläsaren utan att skärmen slocknar?
    - Time. Kör en task mellan två tidpunkter.
    - Day. Kör en task på ett visst datum, veckodag eller liknande.
    - Location. Kör en task när du befinner dig i ett visst område, t.ex. skolan, jobbet eller hemmet.
    - State. Kör en task när något händer över en tid, t.ex. under en kalenderhändelse, ett telefonsamtal eller när laddaren är ansluten.
    - Event. Kör en task när något händer "snabbt". T.ex. när du tar emot ett sms, eller när du lägger på efter ett samtal.

    Skillnaden mellan State och Event är alltså att State händer under en viss tid medan Event händer direkt. Tänk t.ex. att ett kalenderevent varar under en timme. Det är alltså State. Däremot kan inte telefonen ta emot ett sms under en timme. Den tar bara emot ett sms under bråkdelen av en sekund. Det blir alltså Event.

    En profil kan bestå av flera contexts. Du kanske vill att profilen ska aktiveras om du tar emot ett sms men endast om hörlurarna är inkopplade samtidigt. Värt att notera är dock att en profil inte kan ha två events. Eftersom ett event sker under bråkdelen av en sekund är ju sannolikheten att två events ska ske samtidigt otroligt liten.

    En profil kan bestå av en enter task och/eller en exit task. Din enter task körs när din profil blir aktiv och din exit task kör när den blir inaktiv.

    Exempel: En enkel profil

    Innan vi börjar: Observera att det numera finns Beginner Mode i Tasker. Beginner Mode tar bort de lite mer avancerade sakerna i Tasker. För att aktivera eller inaktivera trycker du Menyknapp - Preferences - UI - Beginner Mode. Då jag aldrig använt mig av Beginner Mode vet jag faktiskt inte exakt vad som försvinner, men om ni saknar några funktioner som folk påstår ska finnas kan ni prova att inaktivera Beginner Mode

    Nu ska vi göra en enkel profil med tillhörande task för att visa hur det fungerar. Vi vill att musikappen ska starta när hörlurarna är anslutna.

    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Vad är en variabel?

    En variabel är något man kan spara information i. Tasker innehåller redan en del egna variabler. Exempelvis finns variabler med tid, datum, koordinater, status för wifi, information om SIM-kortet, status för flygplansläge, innehåll och avsändare från sms o.s.v.

    Som användare kan man också skapa egna variabler för att spara information för att lättare kunna kommunicera mellan olika actions inom en task eller för att kommunicera mellan tasks. Jag har t.ex. en profil som med hjälp av telefonmasterna kollar om jag är hemma. Den profilen ger %HOME (variabler börjar med % i Tasker) värdet 1 när jag kommer hem. Jag har sedan några andra profiler som kollar om %HOME har ett värde eller inte. Om den har ett värde, händer några saker och om den inte har det händer några andra.

    Variabler kan vara globala eller lokala. En global variabel syns överallt i Tasker och finns tillgängliga i alla tasks och profiler. En lokal variabel går bara att använda i den task där den skapades. En global variabel skrivs antingen med bara stora bokstäver eller åtminstone med stor initialbokstav t.ex. %Hej. En lokal skrivs bara med små bokstäver.

    En av de viktigaste funktionerna variabler möjliggör är nog "If" som jag nämnde i exemplet ovan. If gör att man kan välja om en task eller en action ska köras eller inte.

    I exemplet med musikappen som startar kanske jag vill lägga till en action som visar ett meddelande i notifkationsfältet om jag inte är hemma. Jag skulle naturligtvis kunna lägga till en context i min profil som kollar om jag är hemma eller inte, men i så fall skulle ju inte profilen bli aktiv över huvud taget om jag är hemma. Jag vill ju att musikappen ska starta när jag kopplar in hörlurarna men jag vill bara få ett meddelande i notifikationsfältet om jag inte är hemma.

    Hur lösa? Jag gör en ny profil med Location som context. Dess task ska vara Variable Set %HOME to 1. Observera att variabeln måste vara global för att den ska gå att använda i en annan task. Men vi vill ju också att %HOME ska rensas när vi inte är hemma längre. Eftersom Variable Set inte är en inställning utan en vanlig action, kommer dess värde inte att återgå till vad det var innan profilen aktiverades. För att lösa det måste vi lägga till en exit task. Det gör vi genom att trycka på profilens enter task och välja "Add Exit Task". Den bör vara Variable Clear %HOME

    När du är klar med profilen ser Taskers huvudsida ut så här:

    [​IMG]

    Efter det ska vi redigera vår profil som startar musikappen. Det gör vi genom att trycka på dess task och välja "Edit". Tryck på pluset, välj "Alert" och sedan "Notify". Skriv ett valfritt meddelande.

    Scrolla därefter ned en bit och kryssa i rutan bredvid "If". Nu visar sig två textfält, mellan vilka det finns ett ~-tecken. Tryck på det så kommer en lista fram med lite olika alternativ. Här kan man välja vilket krav som ska uppfyllas. Du kanske vill att din variabel ska ha ett värde större än 5 eller att din variabel ska matcha "hej"? I så fall väljer du "Maths: Greater than" eller "Matches".

    Men jag vill ju att meddelandet ska visas om jag inte är hemma, d.v.s. om %HOME inte har ett värde över huvud taget. Därför väljer jag "Isn't set". När jag har ställt in färdigt ser det ut så här:

    [​IMG]

    Tryck bakåt för att spara.

    Variabler kan naturligtvis användas till mycket mer. Ett annat vanligt användningsområde är att klippa ut valda delar ur en variabel, exempelvis ett sms. Jag har en profil som låser min telefon om jag tar emot ett sms som innehåller ett tidsbaserat lösenord som ändras varje minut. Lösenordet är baserat på sista siffran i ett klockslag, alltså 8 i 13:58. Eftersom tiden sparas i en variabel kan man klippa ut sista siffran och sedan kolla om sms:et innehåller 8 och om det gör det låses telefonen.

    Köra en task från hemskärmen

    Man kan också aktivera en task från hemskärmen, oberoende av contexts. Detta gör man genom att lägga till en task under fliken "Tasks". Den får inte vara anonym eftersom den måste gå att hitta i listorna med tasks när man ska lägga till den på hemskärmen. Lägg därefter till några actions, kanske Wifi On och Media Volume 5. Spara och gå till din hemskärm.

    Här gör du som vanligt när du lägger till en genväg eller en widget. Långtryck på en tom plats, välj genväg eller widget, välj Task Cut eller Task och välj sedan din task. Tasker kommer också tvinga dig att välja ikon.

    Du kan alltså välja om du vill lägga till en genväg eller widget som aktiverar din task. Vilken du väljer spelar egentligen ingen roll. Skillnaden är att om du väljer en genväg så kan du ändra de inställningar för genvägen som din launcher tillåter dig att göra, t.ex. ändra namn och ikon. Om du väljer widget kan du ändra namn och ikon från Tasker. Du kanske vill ändra texten under ikonen till "Aktiverar wifi" när du trycker på den? Då kan du använda dig av en action i Tasker som heter "Set widget label".


    Sammanfattning:

    Tasker är en app som låter göra vissa saker beroende på händelser.

    En task består av actions som är det som körs och ändrar inställningar när användaren trycker på en genväg på hemskärmen eller när en profil blir aktiv.

    En profil blir aktiv när alla dess contexts är uppfyllda. Profiler kan t.ex. bli aktiva om en app körs, om en kalenderhändelse pågår eller om du tar emot ett sms med ett visst innehåll.

    Information kan lagras i variabler som kan användas för att kommunicera mellan olika tasks och profiler. En variabel kan vara global (tillgänglig i hela Tasker) eller lokan (tillgänglig endast i den task där den skapades).



    Jag hoppas att jag klargjorde lite i alla fall och att det inte blev för svårt. Om det var något ni inte förstod, vill jag ska förklara bättre eller saknade något är det bara att lämna en kommentar så ska jag ändra det som behöver ändras :)
     
    Last edited: 9 jun 2014
    gualm, snej81, Isaak och 43 andra gillar detta.
  9. NorteX

    NorteX Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har just nu två profiler som jag använder.

    Den ena ställer Brightness till 100% när telefonen får ström från USB eller vanligt vägguttag. När den kopplas ur så ställer den tillbaka brightness till auto.

    Den andra stänger av skärmen om man skakar på telefonen lite lätt, mycket enklare att använda istället för att trycka på power när telefonen (One X) är så stor.

    Tror inte någon beskrivning behövs då det är enkla tasks ;)
     
  10. Lrnflk

    Lrnflk Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2012
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Jag skrev det här i UnifiedRemote-tråden men det är lika bra att lägga in det här också. Med hjälp av Tasker kan du få UnifiedRemote att utföra vilket kommando som helst och i det här fallet så får du Spotify på din dator att pausa vid ett inkommande samtal. Det här förutsätter att du har fullversionen av UnifiedRemote installerad och fungerande.

    1. Starta UnifiedRemote, gå in på "Fjärrkontroller" så du ser listan med alla fjärrkontroller.
    2. Nere i högra hörnet har du länk-symbolen. Tre bollar med två streck, formade som en vänsterpil. Klicka på den.
    3.Nu väljer du vilket kommando du vill utföra. Vi vill ha Spotify pause så vi väljer Spotify under "Välj fjärrkontroll" och Pause under "Välj kommando"
    4. Längst ner får du nu upp en URI. I det här fallet är den ur://Remote/Relmtech.Spotify/Pause, se till att skriva ner den.
    5. Skapa en ny task i Tasker. Välj Net -> Browse URL och lägg in ovanstående URI som URL.
    6. Nu har du en task som pausar Spotify när du kör den.
    7. För att få Spotify att pausa vid inkommande samtal skapar du en profil i Tasker och väljer Event -> Phone -> Phone Ringing, samt att du kopplar tasken till den profilen. Klart!

    Edit: Det verkar funka lite sisådär. Oklart om det är Tasker eller UnifiedRemote som strular, men det är inte alltid den pausar när det ringer. Uppdaterar om jag hittar felet.
     
    Last edited: 13 jul 2012
  11. Dragunov

    Dragunov Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har bara haft tasker i 1 dag men jag har redan en bra profil som jag har gjort.

    När jag spelar upp en film lokalt eller streamar eller håller på med foton så går brightness upp till 100%. När jag lämnar nån applikation så går brightness tillbaka till 40%.
     
  12. Lrnflk

    Lrnflk Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2012
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Eftersom det här är en tråd som handlar om tips på vad man kan göra så kan du väl beskriva hur du har gjort det hela också, så folk slipper testa sig fram för att få samma resultat? :)
     
  13. Dragunov

    Dragunov Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja det kan jag göra, här har vi mästerverket! :cool:

    Bli medlem eller för att visa innehållet!
     
  14. adzievski

    adzievski Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har stört mig länge på att det inte går att byta låt på ett smidigt sätt när man har telefonen i fickan när man kör stock. Fick till slut nog och kom på en lösning. Jag kör Google Play Music och skrev profilen med det programmet i åtanke men det är nog inte helt omöjligt att det funkar med andra program också efter viss modifiering.

    Principen bygger på att man dubbelklickar på "Power"-knappen. Eventen jag använder är "Display On" och "Display Off". Om en låt spelas och man trycker på "Power"-knappen (tänder skärmen) och sedan inom en fördefinierad tid trycker på "Power"-knappen igen (släcker skärmen) byts låt.

    Lösningen kräver två profiler:

    Profil #1: Skip song init
    Contexts:
    1. Context -> State -> Variable -> Variable Value: %MTRACK is set
    2. Context -> Event -> Display -> Display On
    Task:
    1. Variable -> Variable Set: %Skip to 1
    2. Task -> Wait 1 seconds
    3. Variable -> Variable Set: %Skip to 0

    Profil #2: Skip song
    Contexts:
    1. Context -> State -> Variable -> Variable Value: %MTRACK is set
    2. Context -> Event -> Display -> Display Off
    Task:
    1. Media -> Media Control: Cmd:"Next", Simulate Media Button: (unchecked), If %Skip ~ 1

    Det profil #1 gör är att om en låt spelas och man trycker på "Power"-knappen sätts variabeln %Skip till 1, efter 1 sekund sätts den till 0. Det är "wait"-tiden man kan justera så att man inte råkar byta låt om man bara ska kolla klockan lite snabbt.

    Det profil #2 gör är att om en låt spelas och %Skip är 1 när man trycker på "Power"-knappen igen (släcker skärmen) byts låt.

    Funkar klockrent på min Galaxy Nexus och dubbelklickningen går att göra såpass fort att skärmen i själva verket inte hinner tändas.
     
    Sorid och erikd gillar detta.
  15. erikd

    erikd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Här kommer ett litet tips för er stockholmare som använder STHLM Traveling.

    När jag går hemifrån öppnas appen STHLM Traveling med nästa avgång för en specifik rutt (visas i 5 s.). I mitt fall åker jag mellan Hötorget och Slussen. Detta görs med "Send intent" som ligger under "Misc" i tasker. Kopiera min text här under till "Data" och byt ut hållplatserna om ni så vill.

    Går hemifrån och nuddar NFC-taggen vid dörren
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Kommer hem och nuddar NFC-taggen vid dörren (inget intressant egentligen)
    Bli medlem eller för att visa innehållet!
     
    Last edited: 16 aug 2012
  16. D_A_G_G

    D_A_G_G Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Här kommer de profiler jag använder mig av. Några är standard och andra är lite hopkok från lite varstans.

    Facedown silent
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Bluetooth auto-off
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Headphone --> Spotify (tänkt försöka få den att automatiskt spela spellista men inte hunnit titta på det
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Sync on power
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Sync under dagen
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Keyguard off när man är hemma
    För att få denna att fungera behöver man wifi automatiseringen längst ner.

    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Wifi automatisering hemma/kontor
    Bli medlem eller för att visa innehållet!
     
    Vibes gillar detta.
  17. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    En väldigt populär profil verkar vara att stänga av ljudet helt och sedan låta vissa utvalda kontakter spela upp ring- eller notifikationssignal när de ringer eller smsar. Jag har valt att göra tvärtom. Jag har ljudet på, men om vissa kontakter smsar, spelas ingen notifikationssignal upp och telefonen vibrerar inte. Men smset tas ändå emot. Om någon annan smsar spelas signalen upp som vanligt. Är man med i en smsgrupp från www.smsgrupp.se kan det här ibland vara ovärderligt :)

    Jag har valt att göra så att profilen aktiveras genom att swipa över smsikonen i dockan, vilket gör att det är väldigt enkelt att välja om man ska få notifikationer för alla kontakter eller för alla utom vissa utvalda.

    För att det här ska funka krävs att man stänger av notifikationsljudet och vibrationen i SMSAPPEN och ingen annanstans. Man får helt enkelt lita på att Tasker sköter det istället och det funkar oftast bra även om jag vid enstaka tillfällen varit med om att inget ljud spelats upp.

    Profilerna anpassar sig efter ljudlöst läge så om du skulle göra telefonen helt ljudlös så kommer inget ljud spelas upp för någon kontakt.

    Profiler och tasks ser ut så här:

    Task som startar allt:
    Profil som avgör om ljud ska spelas upp eller inte:

    Profil som gör att ljud kommer att spelas upp för alla kontakter igen vid klick på ett permanent notifikationsmeddelande:

    Ändra bara SMSSIGNAL till din smssignal och KONTAKTNAMN till din kontakts namn så ska det funka :) Vill du lägga till flera kontakter kan du separera dem med /. T.ex. Förnamn1 Efternamn1/Förnamn2 Efternamn2

    Observera att den task som aktiverar allt och den task som körs när man trycker på meddelandet i notifikationsfältet är samma.

    Hur man gör att aktivera profilen genom att swipa över smsikonen i dockan skiljer sig i olika launchers, men i Nova (tror Prime krävs) långtrycker man på ikonen och väljer Swipe Action - Shortcuts - Task Cut och väljer tasken Enable Silence. Bild på hur det kan se ut i Nova:
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Om du har några frågor eller tips på förbättringar är det som vanligt bara att höra av sig så ska jag se vad jag kan göra :)
     
  18. miloudot

    miloudot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    190
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Gott folk, ta alla frågor och problem i hjälptråden istället så håller vi ordningen ;)
     
  19. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
  20. peswe

    peswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Övervakning Värmepump med Tasker/Tellstick Net/Tempgivare

    Nu har jag äntligen börjat använde Remotesticks exporterade sensorvärden i Tasker.

    Första applikationen blev Övervakning av värmepump.
    Jag har tempsensorer som loggar:
    Framledningstemp FL
    Temperatur inne (placerad intill värmepumpens givare)
    Temperatur ute

    Jag har två profiler i Tasker:
    1) för VPdrift som triggas av Avläst FLtemp är högre än föregående avläsning (Remotestickvariabler används här)
    1) för VPpaus som triggas av Avläst FLtemp är lägre än föregående avläsning (Remotestickvariabler används här)

    Detta ger dels notifieringar med:
    Tid, FLtemp, Innetemp, Utetemp
    samt en Write-action som uppdaterar en log i en textfil som ligger i dropbox.

    Här är ett exempel på logfilen:
    17-01-2013, 05.34, VP Stby. FL (35.0) > 34.1 Ti= 20.5 Tu= -21.6
    17-01-2013, 05.38, VP Drift FL (34.1) < 37.5 Ti= 20.5 Tu= -21.6
    17-01-2013, 05.41, VP Drift FL (37.5) < 39.8 Ti= 20.5 Tu= -21.6
    17-01-2013, 05.45, VP Drift FL (39. < 40.0 Ti= 20.5 Tu= -21.6
    17-01-2013, 05.48, VP Drift FL (40.0) < 40.1 Ti= 20.5 Tu= -21.7
    17-01-2013, 05.52, VP Drift FL (40.1) < 40.5 Ti= 20.5 Tu= -21.8

    Tempvärdena inom parantes är Föregående avläsning på FL.

    Det enda jag inte fått kläm på är hur man ändrar tidsintervallet mellan loggningarna. Utan att göra något speciellt så blev det 3-4 minuter (i exemplet ovan). Är det någon som kan ge mig en hint om var man kan ändra detta värde?

    mvh
    Peter

    (Detta inlägg är post både på Swedroid och Telldus forum)