Fråga: CAPTCHA och säkerhetsvarning i webbläsaren?

Diskussion i 'P10-serien' startad av beerman, 26 dec 2017.

  1. beerman

    beerman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Nån som vet vad detta kan bero på hittar ingen virus eller maleware på ałla enheter i nätverket. Hittar heller ingen intrång i loggar på routrar. Har ADSL från bredband2
    Tack på förhand och god fortsättning
     

    Bifogade filer:

  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Hände detta när du själv skrev URL:en eller klickade du på en länk?

    För mig funkar det med både Chrome och Firefox. Jag noterade även att Aftonbladet nu även stödjer HTTPS, medan du verkar befinna dig på en HTTP-anslutning. Prova att navigera till https://www.aftonbladet.se och se om det skulle hjälpa av någon anledning. Det är faktiskt lite underligt att du inte skickas till sidan med HTTPS.

    Sidan du ser verkar komma frön Cloudflare så gissningsvis använder Aftonbladet Cloudflare för att bli svårare att stängas ned vid tex DDoS-attacker. Jag skulle gissa att Cloudflare tror att du är en bot av någon anledning och att det är därför du ser CAPTCHAn.

    Jag passade även på att ge din tråd en lite mer beskrivande titel :-)
     
    beerman gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 766
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Cloudflare kan dyka upp om man delar IP med någon som hittat på hyss eller som bara ingår i ett botnätverk. I regel har man ju inte fast IP bland operatörerna, så det är ju lätt hänt att du tar över IP:t från någon annan när du startar om din router eller dylikt.

    Gissar på att du fått ett IP av någon som ingår i ett botnätverk eller dylikt och därför får en "challange" av Cloudflare, för att bevisa att du inte är en bot.
     
    beerman och lassekongo gillar detta.
  4. beerman

    beerman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Tack för svar ska kolla lite mer och tack för att du fixa en vettig topic
     
  5. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Precis som @bernard@bernard säger kan det hända att någon annan som haft din IP tidigare har en enhet som är med i ett botnätverk så det är inte säkert att det är någon av dina. Men om du har tex en IoT-enhet (glödlampa, kylskåp, brödrost eller någon annan grej med internetåtkomst) eller nätverksuppkopplad skrivare brukar dessa ganska ofta ha väldigt bristfällig säkerhet så de kan vara bra att se över ändå. Den stora DDoS-attacken mot DNS-servrar hösten 2016 bestod till stor del av skrivare om jag inte missminner mig. Så ett tips kan vara att se över sådana enheter om du har några :-) uppdatera routern kan också bara bra.
     
    beerman och bernard gillar detta.
  6. beerman

    beerman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Ljust de ska kolla om ja ändrat lösen på lampan har ju en sådan
     
    bernard gillar detta.
  7. beerman

    beerman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Tack för hjälp här. Ringde supporten på bredband2 efter ja gått igenom alla nät anslutningar och inte hittat nå konstigheter. Där hänvisade dom till min dator tillverkare efter som de inte kunde se nåt problem. HM även om ja bara surfade med min telefon och kopplat bort alla andra så var det samma om jag tog dator anpassad sida. Men idag trots inte fått någon ny IP fungerar allt utmärkt