Mobilen helt rensad och återställd

Diskussion i 'Allmänt' startad av kim.hln, 31 maj 2016.

Taggar:
  1. kim.hln

    kim.hln Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2016
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Tjenare!
    Tillhör det vanligheterna att en androidlur helt plötsligt kör en hel återställning och rensar hela luren på info?

    Jag har en Sony Xperia Z3 som igår, när den låg i min ficka, plingade till och då såg det ut som att den startat om sig.
    När den väl kom igång igen så var hela luren nollställd och ALL info var borta. Inkl. simkortet och SD-kortet.
    Allt detta hände i fickan medans jag var ute och gick.
    Ingen uppdatering hade gjorts utan den bara körde en hård nollställning utan anledning.

    Jag har googlat runt men hittar bara svar på hur man rensar en lur men i mitt fall var ju inte det så svårt.
    Tråkigt bara att det var ofrivilligt och väldigt oönskat.

    Vad kan detta bero på? Hårdvarufel? Virus?

    Tack på förhand!
    Mvh Kim
     
  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    För att en app ska kunna återställa hela telefonen krävs antingen root eller att den är markerad som device administrator. Tex Googles app Android Device Manager kan göra en återställning om man har markerat den som device administrator. Den appen gör att man kan wipa sin enhet genom att logga in från sitt googlekonto på sin dator och trycka på wipe.

    Exempelvis företagstelefoner kan också ha olika policies som gör att någon kan wipa dem över internet.

    Ett annat alternativ är kanske att du råkade boota till recovery genom att trycka en viss kombination av volymknapparna i fickan men jag har aldrig hört talas om någon som råkat göra det förr så det kanske inte är så sannolikt.

    Sent from my Nexus 9 using Tapatalk
     
    kim.hln gillar detta.
  3. kim.hln

    kim.hln Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2016
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack lassekongo för svar!

    Är ganska säker på att det inte är någon mjukvara/app som återställt den då jag aldrig godkänt någon sådan policy.

    Är det ens möjligt att kunna boota om genom knapptryck när kodlås är aktiverat?
     
  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 430
    Mottagna gillanden:
    4 712
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Ja, till recovery och följande återställning kommer man även på en låst mobil.
     
    kim.hln gillar detta.